6 kierunków na to, co nas czeka w 2021 roku

2020 to był mega dziwny rok. Prawdopodobnie wydarzyło się wszystko, czego chyba nikt nie mógł przewidzieć.

Najważniejszym słowem była “corona” — i bynajmniej nie ta, o której chcielibyśmy czytać. Pandemia COVID-19 i lockdown wywróciły minione 12 miesięcy do góry nogami. Prywatne obawy i zbiorowe utrudnienia były odczuwalne dla znakomitej większości z nas. Przedsiębiorcy i freelancerzy doświadczyli spadku płynności zleceń, niektórzy zaczęli rozważać przebranżowienie, ale byli i tacy, którzy złapali wiatr w żagle i pracowali na zwiększonych obrotach. Jakby nie patrzeć — było, jest i jeszcze przez chwilę będzie dziwnie.

Co czeka nas w 2021 roku i czy będzie równie nieprzewidywalnie? Trudno dziś wskazać konkretne kierunki rozwoju sytuacji po pandemii (o ile faktycznie się skończy) i powiedzieć, co na pewno wydarzy się w nowym roku. Wierzę, że cała ta nowa rzeczywistość wróci na stare tory, a najbliższe miesiące będą czasem stabilizacji obecnych zawirowań. Bazując na własnych spostrzeżeniach, chciałbym opowiedzieć o trendach, które moim zdaniem mogą się ujawnić lub zyskać na znaczeniu w najbliższych 12 miesiącach. Swoje przewidywania oparłem o analizę bieżących zjawisk — żadnego wróżenia z fusów. Tym niemniej to wciąż moje subiektywne wnioski, więc nie oczekuj gwarancji, że wszystko sprawdzi się co do joty. 

Jeśli poczujesz, że warto dodać coś jeszcze, to śmiało — zapraszam do komentarzy. Może wspólnie uda nam się stworzyć ciekawy i względnie realny scenariusz roku 2021.

 
Michal-Nowak.jpg

Michał Nowak

Robię wrażeniowe “ładne obrazki” i pomagam skuteczne sprzedawać wizje oraz projekty. Po godzinach staram się współtworzyć silną i zgraną scenę polskiej wizualizacji 3D.

Ponad 15 lat w branży i międzynarodowa baza klientów pozwalają mi czuć się pewnie w każdej sytuacji produkcyjnej i biznesowej. Swoją wiedzą i doświadczeniem staram się dzielić na łamach tego bloga, konferencjach i szkoleniach.

W swojej twórczości łączę dbałość o niepowtarzalny nastrój z praktycznymi wymogami projektów. Dla klientów jestem partnerem, który dzięki wiedzy wspiera ich w trudnych kreatywnych aspektach.

www

I - Marketing i digitalizacja produktu

Rok 2020 i pandemia jasno pokazały, że wszystko można zatrzymać w ciągu zaledwie kilku tygodni. Jednak rzeczywistość nie znosi próżni i szybko wypełnia powstałą lukę. Tym sposobem wystrzelił e-commerce. Spora część tradycyjnego handlu stanęła przed wyborem — zawinąć się lub szukać ratunku w Internecie. Oczywiście większość biznesów już miała swoją przestrzeń online, jednak nie w takiej skali i niekoniecznie jako główny czy wyłączny kanał dystrybucji. 

Każdy chce jak najlepiej pokazać swój produkt. Część można ograć dobrą sesją foto, ale wiadomo, że 3D pozwala w tym zakresie na znacznie, znacznie więcej. Sami dostaliśmy sporo zapytań z segmentu produktowego, a nie jest to nasza codzienna przestrzeń pracy. Marketing i digitalizacja produktu zdecydowanie wchodzą na wyższy poziom. Uważam, że rok 2021 jeszcze mocniej zbliży branżę 3D i e-commerce.

Już teraz widać, jakie rozwiązania się sprawdzają na rynku i w jakim kierunku idzie produktowy R&D. Oto kilka luźnych linków z internetu (ambitni i zainteresowani na pewno znajdą więcej ciekawych treści):

Przykłady można mnożyć, ale i bez tego wyraźnie widać trend i nowo powstałą wyrwę w rynku. Myślę, że warto pomyśleć nad dywersyfikacją klientów i poszerzaniem swojej oferty o nowe segmenty, w których zaczyna gościć szeroko rozumiana wizualizacja 3D. Możliwe, że wizualizacja produktowa to nowe złoto, jednak tylko dla twórców zapewniających najwyższy poziom kreatywności i jakości oraz potrafiących bezbłędnie rozpoznawać potrzeby klienta. Zostawiam to do przemyślenia.

 

II - Skany, assety i biblioteki 3D

Chyba doskonale wiemy, że na rynku mamy mocnych graczy jak Evermotion, VizPeople, Design Connected czy Megascans. Nie można zapomnieć również o platformach jak Turbosquid, Poliigon czy chociażby “szara eminencja” 3dSky, która mocno zmieniła zasady gry w Arch-Wiz. Na pewno jest w czym przebierać, jeśli chodzi o biblioteki. Jednak czy ten segment jest już nasycony? 

Moim zdaniem nie, a wynika to z dwóch głównych czynników:

  • Meble, materiały i dodatki cechuje stosunkowo krótki cykl życia. Oczywiście w tym zestawie istnieją motywy ponadczasowe, ale spora część elementów wnętrzarskich przemija wraz z modą, a w ich miejsce wchodzą nowe produkty. Z perspektywy dostawców omawianych rozwiązań 3D mamy więc do czynienia z nieprzerwanym procesem produkcyjnym.

  • Jakość i fotorealizm z roku na rok rośnie. Już nie wystarczają bardzo dobre biblioteki, bo wkraczają profesjonalne skany [mapy i modele], które są coraz prostsze w realizacji. Jakość cały czas nie uderzyła o sufit, którego nie opłaca się przekraczać, więc wciąż jest miejsce na lepszy produkt. Dlatego regularnie widać nowych graczy, którzy uruchamiają swoje wyjątkowe bazy.

Oba powyższe kryteria prosto i dobitnie pokazują, że jest zapotrzebowanie na specjalistów i marki, które chcą działać blisko skanów, assetów i bibliotek. 

Warto wspomnieć tutaj o jeszcze jednej kwestii — większość nowych wizualizatorów ma minimalną wiedzę w zakresie modelowania, mapowania i produkcji wysokiej klasy obiektów. Wraz z rosnącą liczbą ułatwień w oprogramowaniu rośnie też liczba użytkowników ograniczających wysiłek do ułożenia puzzli w 3D i kliknięcia przycisku render. Dla nich zawsze wygodniej będzie kupić gotowy asset niż go stworzyć własnoręcznie. Nie zmienia to faktu, że wysokiej klasy assety od specjalistów są zawsze w cenie. Sami w studiu regularnie korzystamy z takich kontaktów oraz zasobów.

Poniżej kilka luźnych linków z internetu, które pokazują, że można działać i konkurować z największymi (ambitni i zainteresowani na pewno znajdą więcej ciekawych treści):

 

III - Zmiana stawek

W Arch-Wiz jest coraz więcej ludzi, a próg wejścia regularnie się obniża — to fakt, z którym nie ma sensu dyskutować. Zmiany na rynku pracy, dostępność wiedzy i edukacji oraz upraszczanie oprogramowania to główne czynniki napędzające ten trend. Nie przewiduję tutaj zmian lub pojawienia się okoliczności, które mogłyby odwrócić sytuację.

Wiadomo, że im więcej wykonawców, tym większa konkurencja i …, tym dziwniejsze warunki współpracy. W 2020, kilka tygodni po pierwszym lockdownie, można było dostrzec wysyp wizualizatorów z ofertami za kilkaset złotych w największych grupach z pracą oferowaną w zakresie wnętrz i architektury. Myślę, że widoczne było to już wcześniej, a pandemia była tylko katalizatorem sytuacji. Wiele małych firm i samodzielnych projektantów “wyleciało z rynku” i szukało czegoś, na czym dało się zarobić, a Arch-Wiz, jak wspominałem, z założenia jest “proste”.

Przypuszczam, że podobnie jak w świecie fotografii, nas też czeka mocne rozwarstwienie. Mówiąc brutalnie, plankton zacznie się bić o każde 50zł. Twórcy z tego segmentu spróbują rozszerzyć usługę przy równoczesnym obniżaniu ceny. Natomiast wąska część specjalistów będzie konsekwentnie podnosić stawki. W tym segmencie jakość samych wizualizacji przestanie być jedynym kryterium wyboru wykonawcy, a obietnice “fotorealizmu” stracą sporo ze swojej magicznej mocy. Na znaczeniu będzie za to zyskiwać jakość samej współpracy. Przemyślane oferty, dokładne zrozumienie potrzeb klienta, szersza wiedza produkcyjna i marketingowa oraz trafna strategia rynkowa będą odgrywać coraz większą rolę w walce o komercyjny sukces. Nie są to zjawiska nowe, ale moim zdaniem właśnie wzrasta ich znaczenie. 

Pamiętajmy również, że zmiany wynikające z COVID-19 nie dotknęły tylko nas jako wykonawców z branży wizualizacji 3D. Również nasi klienci i cała globalna gospodarka będą jeszcze przez dłuższą chwilę walczyć z konsekwencjami pandemii. Jedni będą szukać oszczędności, a inni liczyć zyski, co na pewno przełoży się na zmiany w ustalaniu budżetów na nasze usługi.

 

IV - Elastyczność, dynamika i zwinność

Z dnia na dzień uległy zmianie codzienne rytuały, a także pozycja pracy względem życia prywatnego. Praca zdalna nie jest już tylko luźnym pomysłem — w wielu przypadkach stała się koniecznością. Pandemia postawiła wszystkich w nowej rzeczywistości i wymusiła dużą elastyczność. Jednym wyszło lepiej, inni potrzebowali więcej czasu, aby nauczyć się nowych “reguł gry”. Dotyczy to również, a może przede wszystkim relacji biznesowych, a także sposobu prowadzenia działalności gospodarczej. Jestem przekonany, że czekają nas czasy, w których osoby/zespoły z większą elastycznością oraz dynamiką w zakresie podejmowania decyzji, będą zyskiwać przewagę konkurencyjną. Dostrzeżenie okazji i sposobności na zarobek lub umiejętne obrócenie trudnej sytuacji pod siebie to ogromna umiejętność, która w pandemicznych czasach może zaważyć o sukcesie lub porażce.

Myślę, że warto pozostawić sobie nieco luzu w planach, a w sytuacjach nagłych szybko analizować różne scenariusze i kalkulować ryzyko. Zwinność i płynne poruszanie całej swojej struktury, bez zbędnych przestojów i dziur komunikacyjno-produkcyjnych, może być asem w rękawie, który pozwoli wygrać niejedno rozdanie. Pamiętajmy, że każde inne, niestandardowe sytuacje mogą być dużymi okazjami biznesowymi.

 

V - Automatyzacja

Kolejnym trendem 2021 oraz dodatkiem do powyższego punktu 3 i przeciwdziałaniem zmniejszania się stawek może okazać się automatyzacja. Zmiana komunikatu i przemyślana, dostosowana oferta, za którą pójdzie dotarcie do nowego klienta, to jedna droga. Wymaga to oczywiście odpowiedniej strategii i na pewno nie wydarzy się z tygodnia na tydzień, ale konsekwentne działania powinny przynieść rezultaty. Pamiętaj jednak, że praca z zasobniejszymi klientami jest zawsze obarczona dodatkowym wysiłkiem — nikt nie płaci więcej tylko dlatego, że ma grubszy portfel. Dodatkowo segment lepszych klientów też jest skończony i dużo mniejszy, niż by się wielu wydawało. Czasami pomimo ogromnych chęci nie uda się pozyskać takiej współpracy i co wtedy? 

Automatyzacja stosowana w produkcji 3D, komunikacji z klientem lub zarządzaniu projektami pozwala optymalizować czas spędzany na powtarzalnych czynnościach. Wprowadzanie bibliotek, narzędzi i procesów pozwala z mniejszych tematów wydusić większą marżę i przyspieszyć ich realizację. Znam sporo biznesów, które oferują jakość wystarczająco dobrą, a ich siłą jest efekt skali, bo nie każdemu klientowi zależy na jakości najwyższej. Pamiętaj, że są różne kryteria oceny wykonawcy przez zleceniodawcę.

Zmiany powstałe na globalnym rynku w wyniku pandemii będą miały wpływ na budżety oraz skłonność klientów do wydawania pieniędzy. Jeśli jesteśmy w stanie zmodernizować własny warsztat i przyspieszyć pracę poprzez automatyzację, to w tym samym czasie jesteśmy w stanie wygenerować więcej pieniędzy. To, w którą stronę pójdziesz i z jakich narzędzi skorzystasz, jest już w Twoich rękach. 

Każda optymalizacja pracy i budowanie powtarzalnych procesów jest na plus, tym bardziej w trudnych czasach, z którymi mamy obecnie styczność.

 

VI - Edukacja

Ostatnie kilka miesięcy stworzyły przed częścią z nas świetną okazję — przyniosły więcej wolnego czasu. Oczywiście praca, kasa i ciągłość w zleceniach to ważna część naszego codziennego życia zawodowego. Jednak pomyśl, że sporo z nas oddech na zastanowienie się, posprzątanie na dysku w bibliotekach, przeczytanie zaległej książki lub ogólną edukację odkłada zawsze na “luźniejszy okres”. W praktyce nie następuje on nigdy i sterta rzeczy do nadrobienia sukcesywnie puchnie. Więcej wolnego można przekuć w podciągnięcie swoich umiejętności lub wiedzy, a to zawsze na plus, bo to w końcu nasz warsztat.

Sam pod koniec roku przeleciałem przez kilka książek z zakurzonej biblioteczki i dobrze, bo w codziennym młynie było to trochę trudne.

Jedni się szkolą, drudzy szkolą innych — myślę, że w 2021 będzie można dostrzec mocny wzrost kanałów edukacyjnych związanych z przestrzenią Arch-Wiz. Rynek jest gęsty, część z nas ma więcej wolnego lub aspiracji i tym sposobem już wystartowały oraz będą się pokazywać szkolenia, tutoriale i kursy wizualizacji. Każdy rynek i branża przechodzi przez ten proces, więc przyszedł czas na Arch-Wiz ;) Miniony rok to preludium tego, co nas czego w niedalekiej przyszłości. Oto kilka linków, które wystartowały w ostatnim czasie (oczywiście zainteresowani na pewno znajdą więcej podobnej treści):

 

Podsumowanie

Nawet jeśli powyższe punkty nie sprawdzą się w 100% już jutro, to w dłuższym horyzoncie czasowym powinny okazać się przydatne. Na bazie punktów 1 i 2 można spokojnie zorganizować pełnoprawny i dochodowy biznes. Kto wie, co z tego wyjdzie w dalszej przyszłości — być może “czyste Arch-Wiz” za kilka lat będzie już tylko marginesem? ;) Co do punktów 3 i 4 - trzeba sobie zdawać sprawę z ich istnienia i dopasowywać/kreować swoją pozycję względem rynku. Nie ma w tym wielkiej filozofii, ale też nikt nie zrobi tego za Ciebie. 5-tka i 6-tka zostały poruszone, bo myślę, że czas wzmaga działania w tych przestrzeniach. Na dziś dzień nie wiem, co wyjdzie z nich w szerszej skali, jednak można wyczuć, że jest coś na rzeczy.

Ku pokrzepieniu

Pandemia zamieszała w każdym biznesie i nie warto popadać w zbyt głębokiego doła.

Po wielu branżowych rozmowach czuć, że każdy odczuł w jakimś stopniu to, co wydarzyło się w 2020 i ma miejsce obecnie. W moim studiu też mieliśmy nieplanowane momenty i trudniejsze decyzje. Pamiętaj, że biznes to nie tylko czas hossy, ale również bessa. Im bardziej świadomie zaczniesz działać już teraz, tym w lepszej pozycji zakończysz to wyzwanie. Gdzieś kiedyś czytałem, że prowadzenie biznesu to skok bez spadochronu w nieznane, a bezpieczne lądowanie organizujesz w trakcie (czy jakoś tak). Działaj i nie zostawiaj niczego przypadkowi, a jest spora szansa, że będzie dobrze.

Chcesz coś dodać lub masz odmienny punkt widzenia — daj znać w komentarzach! Chętnie poznam Twoje zdanie. Może za rok pośmiejemy się z tych wizji.


Podobało się — zostaw lajka!

Jeśli tekst był dla Ciebie wartościowy, to mam prośbę: pomóż mi dotrzeć do innych osób zainteresowanych Arch-Wiz. Może masz takich ludzi wśród znajomych? Podeślij im link do artykułu mailem, Messengerem albo udostępnij na Facebooku. Dzięki!

Piona i jesteśmy na łączach!

Previous
Previous

5 nieoczywistych porad na 10 lat prowadzenia firmy

Next
Next

Making-of A Red Cabin